Stredná priemyselná škola v Snine

posledná zmena stránky: pondelok, 08 december 2003 09:15 hod. 
pošlite nám e- mail: spssnina@ spssnina.edu.sk

 


home ] späť ]

Test zo slovenského jazyka a literatúry v školskom roku 2001/2002

1. V ktorej z uvedených viet je pravopisná chyba?.

(A) Východná časť strednej Európy je pod vplyvom tlakovej níže.

(B) Môj brat chce študovať na strednej priemyselnej škole strojníckej.

(C) Kamaráti nevedia, že som rodený Prešovčan.

(D) Všetky Španielske pláže boli zavalené húfmi cudzincov.

 

2. V ktorej z možností sú obidve slová napísané správne?

(A) jahňä, premerať     (B) devätoro, pečať    (C) temäno, menšina     (D) zväčšiť, rozpetie

 

3. V ktorej z možností sa uvedená predložka spodobuje?

(A) so mnou         (B) so sestrou         (C) z boku         (D) z leta

 

4. Ktoré slovo je nesprávne rozdelené na slabiky?

(A) vys-ko-čil     (B) pred-sta-va     (C) spus-te-ný     (D) lek-ci-a

 

5. Ktorá z nasledujúcich viet obsahuje nespisovné slovné spojenie?

(A) Vždy keď ma navštívil, niečo po mne chcel.

(B) Učiteľ zostal sám a celý život sa obetoval len kvôli deťom.

(C) Z domu obidvaja vyrazili súčasne, a predsa sa na trhovisku nestretli.

(D) V deň svojich narodenín bol Cyril neobyčajne veselý.

 

6. Ktoré z uvedených slov má podobný význam ako slovo grandiózny?

(A) elegantný     (B) veľkolepý     (C) zdvorilý     (D) vysoký

 

7. „Chémia je Ivanovou Achilovou pätou.“

Z uvedenej vety vyplýva, že Ivan

(A) má chémiu ako koníčka     (B) nemá o chémiu záujem    (C) je v chémii úspešný     (D) má s chémiou problémy

 

8. V ktorej z možností sú uvedené slová synonymami?

(A) pokora - vzdorovitosť     (B) vnímavý - pozorný    (C) vzdialený - blízky     (D) nikto - ktosi

 

9. Ktorá veta obsahuje združené pomenovanie?

(A) Svoje ostré slová sypal ako z rukáva.

(B) Teplé lúče slnka sa odrážali od hladiny jazera.

(C) Obložením panelového domu sme dosiahli jeho zateplenie.

(D) Víchrica zanechala v našej záhrade samé polámané stromy.

 

10. Ktoré slová možno doplniť na zakryté miesta v nasledujúcej vete?

.............. modelári .............. skúšajú nové ............ áut.

(A) Tvoriví, sami, modely     (B) Tvoriví, samy, modely    (C ) Tvorivý, sami, modeli     (D) Tvorivý, samy, modeli

 

11. V ktorej vete je podstatné meno v nesprávnom tvare?

(A) S kúpeľnou liečbou sme boli spokojní.

(B) Nezvykol si ležať na nerovnej posteli.

(C) Bola oblečená v zelenej zástery.

(D) Po daždi zrazu nebolo ani stopy.

 

12. Ktoré sloveso je v tvare rozkazovacieho spôsobu?

(A) vieme     (B) skryjeme     (C) jeme     (D) buďme

 

13. V ktorej číslovke je pravopisná chyba?

(A) tritisícpäťstokrát     (B) dvestodvadsiaty tretí    (C) tisíc sedemsto šesdesiatdeväť     (D) dvetisícdvadsaťjeden

 

14. Nevedeli sme, prečo namiesto nás dostali iní najvyššie ocenenie.

Ktorý neohybný slovný druh obsahuje uvedená veta?

(A) Predložku     (B) Príslovku     (C) Časticu     (D) Zámeno

 

15. V ktorej z uvedených viet je použitá nesprávna predložka?

(A) Rád chodím so sestrou na dostihy.

(B) Pacient až plakal od bolesti.

(C) Naša trieda musí byť u všetkého.

(D) Po mňa ste sa vôbec nemuseli vracať.

 

16. Ktorý z uvedených znakov je diakritickým znamienkom?

(A) mäkčeň (B) výkričník (C) čiarka (D) dvojbodka

 

17. Ktorá z uvedených viet je súvetím?

(A) Pod starým bútľavým stromom sa vyhrievala na slnku skrútená vretenica.

(B) Stará mama nemala vo svojej plátennej taške chlieb, ale koláče.

(C) Naša domovníčka je často v okne a prihovára sa susedom.

(D) Ako veľká ohnivá guľa sa čosi nezvyčajné valilo oblohou.

 

18. Celý deň sme blúdili horou.

Ktorý vetný člen je v uvedenej vete podčiarknutý?

(A) príslovkové určenie     (B) predmet     (C) prívlastok     (D) podmet

 

19. V ktorej vete je chyba v interpunkcii?

(A) V záhrade, ktorú práve vidíme, kvitnú tulipány.

(B) Prosila som, aby ste nám dovolili, povedať pár slov.

(C) Keď sa prudko ochladilo, obula som si aj zimné topánky.

(D) Alenka bola smutná, a tak si okoloidúcich nevšímala.

 

20. Ktorý zápis priamej reči je správny?

(A) „Lieky, ktoré som vám predpísal,“ pripomenul lekár, užívajte len ráno.

(B) „Lekár pripomenul: “Predpísané lieky užívajte len ráno.

(C) „Tieto lieky užívajte len ráno!“ pripomenul lekár.

(D) „Predpísal som vám lieky. Užívajte ich len ráno, pripomenul lekár.

 

21. Ktorý údaj sa uvádza ako prvý v záhlaví žiadosti?

(A) dátum odoslania     (B) adresa prijímateľa     (C) predmet žiadosti     (D) adresa odosielateľa

 

22. V nasledujúcom úryvku je poprehadzované poradie viet:

(1) Už sa viac nevrátil.

(2) Nevedel som čo od neho čakať.

(3) Napokon som zobral harpúnu a pichol ho.

(4) Moja loď mala sedem metrov, on asi tri a pol, a stále sa držal podo mnou.

(5) Jeden zo žralokov ma veru dosť vyvádzal z miery.

Aké má byť správne poradie viet v tomto úryvku?

(A) (4), (2), (5), (3), (l)     (B) (5), (2), (4), (3), (l)    (C) (4), (3), (5), (l), (2)     (D) (5), (4), (2), (l), (3)

 

23. V ktorom z nasledujúcich útvarov sa uplatňuje informačný slohový postup?

(A) objednávka     (B) úvaha     (C) reportáž      (D) výklad

 

24. Na prelome 19. a 20. storočia sa začali vyrábať prvé vysávače, ktoré mali podobu ručne

stláčaného mechu, lenže ich ............ bolo, že na obsluhu boli potrební ............ dvaja ľudia.

V uvedenom texte sú zakryté slová

(A) výhodou, nanajvýš     (B) výhodou, aspoň    (C) nevýhodou, nanajvýš     (D) nevýhodou, aspoň

 

25. Ktorý jazykový štýl je použitý v texte v otázke č. 24?

(A) administratívny     (B) náučný     (C) opisný     (D) výkladový

 

26. Básnická forma zložená zo 14 veršov, ktoré sú rozčlenené do dvoch 4-veršových a dvoch 3-veršových strof, sa nazýva

(A) sonet.     (B) epos.     (C) epigram.     (D) stopa.

 

27. V ktorej z možností je k útvaru priradený nesprávny literárny druh ?

(A) povesť - epika     (B) bájka - lyrika     (C) báj - epika     (D) veselohra-dráma

Na uvedenú ukážku sa viažu otázky č. 28-31

Tá ulička sa skrýva No povesť je raz povesť

Jak stará kráska za plentou a podľa nej je fúria

A sotva sa jej sníva, a kto sa dá do nej voviesť

Že môže ľakať študentov. Ten nedokončí štúdiá.

Pozn.: Fúria - bohyňa pomsty, fúria - zlá, zúrivá žena

 

28. Aký druh rýmu je v ukážke uplatnený ?

(A) striedavý     (B) združený     (C) prerývaný     (D) obkročný

 

29. Ktorý jazykový umelecký prostriedok je v ukážke podčiarknutý ?

(A) metonymia     (B) personifikácia     (C) epiteton     (D) zvukomaľba

 

30. Ktorá z nasledujúcich viet najviac vystihuje význam textu v ukážke ?

(A) Stará ulička láka študentov, ktorí nedoštudovali.

(B) Študent, ktorý nedoštudoval, chodí snívať do starej uličky.

(C) Študent, ktorý prejde starou uličkou, nedoštuduje.

(D) V starej uličke sa skrývajú zasnívaní neúspešní študenti.

 

31. Ako sa nazýva časť básne, ktorá je v ukážke podčiarknutá ?

(A) verš     (B) stopa     (C) forma     (D) presah

 

32. Musíš sa veľa učiť, aby si spoznal, ako málo vieš.

V ktorej z možností je najvýstižnejšie vyjadrená myšlienka uvedeného výroku ?

(A) Človek musí veľa vedieť, aby zistil, čo všetko zabudol.

(B) Svoje medzery vo vedomostiach človek objavuje až pri učení.

(C) Človek, ktorý málo vie, spoznáva, čo všetko sa musí ešte naučiť.

(D) Všetko, čo človek vie, získal učením.

 

33. Krátky epický prozaický útvar, stvárňuje jednu udalosť zo života ľudí, postavy vstupujú

do deja sformované, ďalej sa nevyvíjajú. Uvedená charakteristika sa vzťahuje na

(A) baladu.     (B) poviedku. (C) román.     (D) činohru.

 

34. Ktorý u uvedených autorov tvoril v období romantizmu ?

(A) Pavol Országh Hviezdoslav     (B) Martin Kukučin    (C) Jozef Gregor Tajovský     (D) Andrej Sládkovič

35. Úprava prozaického diela do formy divadelnej hry sa nazýva

(A) dialogizácia.     (B) dramatizácia.     (C) animácia.     (D) dabing.

 

Pozorne si prečítaj nasledujúcu ukážku. Otázky 36 - 40 sa vzťahujú na túto ukážku.

Pocestný sa vybral na jarmok a tam bolo ľudí ako maku. Išiel okolo hostinca.

Vidí, ako hostinský prikladá na oheň, nad ktorým sa vo veľkých hrncoch varili

Jedlá od výmyslu sveta. Pocestný bol hladný, no mal prázdne vrecká. Čo robiť?

V batôžku mal iba suchý krajec chleba, vybral ho, natiahol ruku k hrncu,

z ktorého stúpala najhustejšia para, pridržal chlieb, nad hrncom, aby nasiakol

parou a trochu zmäkol. S chuťou ho zjedol a chystal s odísť.

Hostinský, ktorý ho dovtedy iba mlčky pozoroval, sa mu však postavil do cesty:

- Počuj, človeče, a platiť bude kto ?

- Za čo mám platiť ?

- Za jedlo.

- Ale čo ! Nevidel si, že som ochutnal iba paru z hrnca ?

- Ale para stojí peniaze. Vieš, koľko dreva som musel spáliť a koľko vody musel nanosiť, kým sa spravila taká para ?

- Viem, ale čo ti mám dať, keď nemám ani deravý groš ? - povedal pokojne pocestný.

- Keď nemáš peniaze, dostaneš desať palíc! - rozkričal sa hostinský.

- Zober palicu a bi, ale dávaj pozor, aby si sa ma nedotkol, tak, ako som sa ja nedotkol tvojho jedla.

- A čo mám biť ? - čudoval sa hostinský.

- Nalož desať palíc ........................... .

Okoloidúci sa začali smiať. Zahanbený hostinský sa rýchlo skryl.

 

36. Ktoré ďalšie slová pocestného sú v ukážke zakryté ?

(A) svojmu hrncu     (B) môjmu tieňu    (C) svojmu tieňu     (D) prázdnemu hrncu

 

37. Ktoré z uvedených slovných spojení je frazeologizmom ?

(A) nemám ani deravý groš

(B) v batôžku mal iba suchý krajec chleba

(C) vo veľkých hrncoch sa varili jedlá

(D) dávaj pozor, aby si sa ma nedotkol

 

38. Ktoré z nasledujúcich tvrdení je vzhľadom na text ukážky nepravdivé ?

(A) Pocestný mal len suchý chlieb a kúštik slaniny.

(B) Niektorí ľudia pozorovali spor hostinského a pocestného

(C) Hostinský sám prikladal drevo na oheň.

(D) Na jarmoku sa hmýrilo veľa ľudí.

 

39. Ktorá vlastnosť hostinského vyvolala výsmech ľudí ?

(A) nenásytnosť     (B) lakomosť     (C) chvastúnstvo     (D) závistlivosť

 

40. Dielo z ktorého je uvedená ukážka, patrí

(A) k lyricko-epickým dielam.     (B) k lyrizovanej próze    (C) k dramatickým druhovým útvarom.     (D) k ľudovej slovesnosti.

 

Koniec testu

  home ] späť ]