[ home ] [ späť ]
Test
zo slovenského jazyka a literatúry v školskom roku 2000/2001
1.
Ktoré z uvedených slov obsahuje tri mäkké, dve tvrdé a tri obojaké
spoluhlásky?
(A) štandardizácia
(B) nepochopiteľne
(C) rýchločistiareň
(D) trojtýždňový
2. Ktorá
veta je napísaná bez pravopisnej chyby?
(A) Cesta
do Nového Mesta Nad Váhom nám ubiehala pomerne rýchlo.
(B) Priezračná voda Popradského Plesa odrážala slnečné lúče.
(C) Precestoval všetky Európske štáty.
(D) Celé Námestie parašutistov sa má stať oddychovou zónou.
3.
Ktoré slovo je správne rozdelené na slabiky?
(A) do-tknu-tý
(B) záb-lesk
(C) pre-do-be-dom
(D) naz-na-čo-val
4. V ktorej
z uvedených viet sa zvýraznená spoluhláska spodobuje?
(A) Nezačínaj si so mnou!
(B) Poznáš sa so Zuzkou?
(C) Mama má zo mňa radosť.
(C) Z Oľgy sa stala lekárka.
5.
Ktoré z uvedených slov je synonymom k slovu benefičný?
(A) rentabilný
(B) agitačný
(C) triumfálny
(D) charitatívny
6. Ak
sa o niekom povie, že niekomu inému ženie vodu na mlyn, znamená
to, že mu
(A) predstiera náklonnosť.
(B) prekáža v práci.
(C) pomáha.
(D) rozkazuje.
7. Slová
vykosený, predstavenie, očisko vznikli
(A) odvodzovaním.
(B) bezpríponovým tvorením.
(C) spájaním.
(D) skladaním.
8. V ktorej
vete má podstatné meno odlišný skloňovací vzor ako v ostatných troch
vetách?
(A) Chcel by som byť bačom.
(B) Spievali pre dôchodcov.
(C) Našim tenistom sa veľmi nedarilo.
(D) Potešili sme len učiteľov.
9. Žiadny
z jeho synov nedovidel na nového učiteľa.
V ktorej z možnosti je správne určené prídavne meno z uvedenej
vety?
(A) vzťahové prídavné meno, vzor cudzí
(B) vzťahové prídavné meno, vzor pekný
(C) akostné prídavné meno, vzor cudzí
(D) akostné prídavné meno, vzor pekný
10. Ktorá
z uvedených viet neobsahuje zámeno?
(A) S výletom boli všetky dievčatá spokojné.
(B) Rozprávať neuveriteľné historky bola otcova záľuba.
(C) Nevideli ho už niekoľko rokov.
(D) S každým sa podelili s predchádzajúcimi skúsenosťami.
11. V ktorej
vete je číslovka napísaná správne?
(A) Stará mama je vo svojich devädesiatich siedmich rokoch
ešte veľmi čulá.
(B) Stará mama je vo svojich deväťdesiatich siedmych rokoch
ešte veľmi čulá.
(C) Stará mama je vo svojich deväťdesiatich siedmich rokoch
ešte veľmi čulá.
(D) Stará mama je vo svojich deväťdesiatych siedmych rokoch
ešte veľmi čulá.
12. Oproti
mne utekal nejaký neznámy pes.
Ktorý neohybný slovný druh obsahuje uvedená veta?
(A) predložku
(B) časticu
(C) príslovku
(D) spojku
13. V ktorej
vete je podčiarknutý nepriamy predmet?
(A) Zuby mu cvakali od zimy.
(B) Po zlej skúsenosti nedôveruje nikomu.
(C) Do vázy vložila kyticu kvetov.
(D) Vyčerpaný spadol na zem.
14. Piati
alebo šiesti prišli ráno do školy načas.
Ktorý vetný člen je v uvedenej vete viacnásobný?
(A) prívlastok
(B) predmet
(C) podmet
(D) príslovkové určenie
15. V ktorej
z uvedených viet je vedľajšia veta prívlastková?
(A) Izbu, v ktorej sa dobre cítim, budeme v lete maľovať.
(B) Čo sa mne páči, to si ty ani nevšimneš.
(C) Nesmiem ísť von, kým sa báseň nenaučím.
(D) Keďže sme prišli neskoro, nedostali sme nič.
16. Niečo
mi stále leží na srdci.
Z hľadiska členitosti je uvedená veta
(A) jednočlenná slovesná
(B) dvojčlenná neúplná
(C) jednočlenná neslovesná
(D) dvojčlenná úplná
17. Starostlivosť
o naše životné prostredie zlyháva. Je správne sa stále na kohosi
vyhovárať? Je predsa v rukách každého z nás, aby prostredie, v ktorom
žije, neustále skultúrňoval!
Uvedená ukážka pochádza
(A) z reprodukcie
(B) z úvahy
(C) z výťahu
(D) z odborného opisu
18. Aký
slohový postup je použitý v ukážke č. 17?
(A) opisný
(B) rozprávací (C) výkladový
(D) informačný
19. V ktorej
z možností sú slová dvoch rôznych jazykových štýlov?
(A) luna, Mesiac
(B) originál, duplikát
(C) gympeľ, super
(D) chalúpka, nežný
20. V ktorom
z uvedených útvarov nie je potrebné členenie textu na úvod,
jadro a záver?
(A) príhovor
(B) statický opis
(C) reprodukcia
(D) prednáška
21. Ktoré
z uvedených diel je útvarom lyriky?
(A) Otcova roľa
(B) Vrabce a kohút
(C) Kráľ tmy
(D) Ežo Vlkolinský
22. Hlaholika
bola
(A) prvým slovanským jazykom
(B) prvou slovanskou rečou
(C) prvým slovanským písmom
(D) prvým slovenským spisovným jazykom
23. Čím
prispel Anton Bernolák k vývinu slovenského jazyka?
(A) Preložil pôvodné latinské texty do spisovného jazyka.
(B) Vytvoril spisovný jazyk na základe kultúrnej západoslovenčiny.
(C) Vytvoril spisovný jazyk na základe stredoslovenského nárečia.
(D) Prepracoval staroslovienčinu ako základ
spisovného jazyka.
24. Ktoré
z uvedených diel nenapísal štúrovský
básnik?
(A) Nehaňte ľud môj (B) Jarná pieseň
(C) Žltá ľalia
(D) Z úzkej izby
25. V ktorom
z uvedených diel sa autor pokúsil na základe romantického príbehu
Martina stelesniť ideálne črty jednoduchého slovenského človeka?
(A) Mor ho!
(B) Likavský väzeň
(C) Detvan
(D) Smrť Jánošíkova
26. Ktorá
spisovateľka osobne spolupracovala so štúrovcami?
(A) Božena Němcová
(B) Margita Figuli
(C) Charlotte Brontëová
(D) Klára Jarunková
27. Dlhoročné
napäté rodinné vzťahy v epose Ežo Vlkolinský prelomilo
stretnutie
(A) vnuka Benka so svojím starým otcom.
(B) vnuka Benka so svojou starou mamou.
(C) chlapca Benka so svojou matkou.
(D) chlapca Benka so svojím otcom.
28. Ktoré
z uvedených diel napísal Martin Kukučín?
(A) Ženský zákon
(B) Žliebky
(C) Do konca
(D) Veľkou lyžicou
29. Diela
Veľká a malá ryba, Tulipán
a fialka sú
(A) bájky
(B) báje
(C) balady
(D) poviedky
30. Predstaviteľmi
realizmu v slovenskej literatúre boli
(A) Dobroslav Chrobák, František Švantner, a Ľudo Ondrejov.
(B) Milo Urban, Jozef Cíger Hronský a Janko Silan.
(C) Janko Kráľ, Ján Botto a Jozef Miloslav Hurban.
(D) Pavol Országh Hviezdoslav, Jozef Gregor Tajovský a Martin
Kukučín.
31. Ktorá
z uvedených charakteristík sa vzťahuje na povesť?
(A) veľká epická forma pochádzajúca z antiky, ktorej témou
je významná historická udalosť
(B) kratšia epická báseň s pochmúrnym dejom a tragickým
koncom
(C) kratšie epické dielo, ktorého dej sa vzťahuje na určitú
osobu, miesto a čas
(D) kratší útvar, v ktorom sa autor pohotovo vyjadruje k aktuálnym
problémom
32.
Obratný, vytrvalý, rozhodný, udatne bojuje s prírodným živlom,
nedopustí svoju porážku.
Uvedená charakteristika vystihuje
(A) Paľka z novely Tulák.
(B) rybára Santiaga z novely Starec a more.
(C) Mira Kozáka z poviedky Titanic.
(D) Homoľu z poviedky Zlaté hodinky.
33. Ktorý
z uvedených útvarov nepatrí do ľudovej slovesnosti?
(A) povesť
(B) bájka
(C) pranostika
(D) balada
34.
Slnko mi sadlo na čelo.
Som ako rytier v pancieri.
Samý lesk sypem okolo.
Pridržte dievky, zástery.
Aké
jazykové umelecké prostriedky sú podčiarknuté v uvedenom úryvku?
(A) personifikácia a metafora
(B) metafora a epiteton
(C) personifikácia a metonymia
(D) metafora a prirovnanie
35. Aký
druh rýmu je použitý v ukážke otázky č. 34?
(A) združený
(B) prerývaný
(C) striedavý
(D) obkročný
36. Opakovanie
verša alebo skupiny veršov na konci každej strofy sa nazýva
(A) refrén
(B) repríza
(C) variácie
(D) gradácia
37. Dielo
Rozprával ten kapitán je reportážou
(A) o osídľovaní hraničného pásma po druhej svetovej
vojne.
(B) o udalostiach na strednom Slovensku počas druhej svetovej
vojny.
(C) o odstraňovaní následkov zemetrasenia na Slovensku v roku
1965.
(D) o rozsiahlej ničivej povodni na Žitnom ostrove.
38. Ktorá
z uvedených osobností stála pri zrode Slovenského národného divadla?
(A) Ján Levoslav Bella
(B) Martin Benka
(C) Andrej Bagar
(D) Ladislav Chudík
39. Premiérou
sa nazýva
(A) prvá verejná skúška divadelnej hry
(B) prvé predstavenie divadelnej hry
(C) sté predstavenie divadelnej hry
(D) posledné predstavenie divadelnej hry
40. Názov
diela, v ktorom autor sleduje výmenu názorov členov domácnosti na vyhlášku,
ktorá zakazuje zneužívať okná je
(A) Otvorené okná.
(B) Zakázané ovocie
(C) Okno do sveta
(D) Absolútny zákaz
Koniec
testu
[ home ] [ späť ]
|