Stredná priemyselná škola v Snine

posledná zmena stránky: pondelok, 08 december 2003 09:15 hod. 
pošlite nám e- mail: spssnina@ spssnina.edu.sk

 


home ] späť ]

Test zo slovenského jazyka a literatúry v školskom roku 2000/2001

1. Ktoré z uvedených slov obsahuje tri mäkké, dve tvrdé a tri obojaké spoluhlásky?
(A)  štandardizácia           (B)  nepochopiteľne      (C)  rýchločistiareň          (D)  trojtýždňový  

2. Ktorá veta je napísaná bez pravopisnej chyby?

(A)  Cesta do Nového Mesta Nad Váhom nám ubiehala pomerne rýchlo.
(B)  Priezračná voda Popradského Plesa odrážala slnečné lúče.
(C)  Precestoval všetky Európske štáty.
(D)  Celé Námestie parašutistov sa má stať oddychovou zónou. 

3. Ktoré slovo je správne rozdelené na slabiky?
(A)  do-tknu-tý                (B)  záb-lesk                (C)  pre-do-be-dom        (D)  naz-na-čo-val 

4.  V ktorej z uvedených viet sa zvýraznená spoluhláska spodobuje?
(A)  Nezačínaj si so mnou!                                    (B)  Poznáš sa so Zuzkou?
(C)  Mama má zo mňa radosť.                             (C)  Z Oľgy sa stala lekárka. 

5.  Ktoré z uvedených slov je synonymom k slovu benefičný?
(A)  rentabilný                 (B)  agitačný                 (C)  triumfálny                 (D)  charitatívny 

6.  Ak sa o niekom povie, že niekomu inému ženie vodu na mlyn, znamená to, že mu
(A)  predstiera náklonnosť.                                  (B)  prekáža v práci.
(C)  pomáha.                                                          (D)  rozkazuje. 

7.  Slová vykosený, predstavenie, očisko vznikli
(A)  odvodzovaním.                                             (B)  bezpríponovým tvorením.
(C)  spájaním.                                                      (D)  skladaním.

8.  V ktorej vete má podstatné meno odlišný skloňovací vzor ako v ostatných troch vetách?
(A)  Chcel by som byť bačom.                                (B)  Spievali pre dôchodcov.
(C)  Našim tenistom sa veľmi nedarilo.                 (D)  Potešili sme len učiteľov.

9.  Žiadny z jeho synov nedovidel na nového učiteľa.
V ktorej z možnosti je správne určené prídavne meno z uvedenej vety?
(A)  vzťahové prídavné meno, vzor cudzí
(B)  vzťahové prídavné meno, vzor pekný
(C)  akostné prídavné meno, vzor cudzí
(D)  akostné prídavné meno, vzor pekný

10. Ktorá z uvedených viet neobsahuje zámeno?
(A)  S výletom boli všetky dievčatá spokojné.
(B)  Rozprávať neuveriteľné historky bola otcova záľuba.
(C)  Nevideli ho už niekoľko rokov.
(D)  S každým sa podelili s predchádzajúcimi skúsenosťami. 

11. V ktorej vete je číslovka napísaná správne?
(A)  Stará mama je vo svojich devädesiatich siedmich rokoch  ešte veľmi čulá.
(B)  Stará mama je vo svojich deväťdesiatich siedmych rokoch  ešte veľmi čulá.
(C)  Stará mama je vo svojich deväťdesiatich siedmich rokoch  ešte veľmi čulá.
(D)  Stará mama je vo svojich deväťdesiatych siedmych rokoch  ešte veľmi čulá.

12. Oproti mne utekal nejaký neznámy pes.
Ktorý neohybný slovný druh obsahuje uvedená veta?
(A)  predložku                 (B)  časticu
(C)  príslovku                  (D)  spojku 

13. V ktorej vete je podčiarknutý nepriamy predmet?
(A)  Zuby mu cvakali od zimy.          
(B)  Po zlej skúsenosti nedôveruje nikomu.
(C)  Do vázy vložila kyticu  kvetov.
(D)  Vyčerpaný spadol na zem

14. Piati alebo šiesti prišli ráno do školy načas.
Ktorý vetný člen je v uvedenej vete viacnásobný?
(A)  prívlastok                 (B)  predmet                
(C)  podmet                      (D)  príslovkové určenie 

15. V ktorej z uvedených viet je vedľajšia veta prívlastková?
(A)  Izbu, v ktorej sa dobre cítim, budeme v lete maľovať.
(B)  Čo sa mne páči, to si ty ani nevšimneš.
(C)  Nesmiem ísť von, kým sa báseň nenaučím.
(D)  Keďže sme prišli neskoro, nedostali sme nič. 

16. Niečo mi stále leží na srdci.
Z hľadiska členitosti je uvedená veta
(A)  jednočlenná slovesná                                    (B)  dvojčlenná neúplná
(C)  jednočlenná neslovesná                                 (D)  dvojčlenná úplná 

17. Starostlivosť o naše životné prostredie zlyháva. Je správne sa stále na kohosi vyhovárať? Je predsa v rukách každého z nás, aby prostredie, v ktorom žije, neustále skultúrňoval!
Uvedená ukážka pochádza
(A)  z reprodukcie                             (B)  z úvahy                 
(C)  z výťahu                                     (D)  z odborného opisu 

18. Aký slohový postup je použitý v ukážke č. 17?
(A)  opisný      (B)  rozprávací             (C)  výkladový             (D)  informačný 

19. V ktorej z možností sú slová dvoch rôznych jazykových štýlov?
(A)  luna, Mesiac                               (B)  originál, duplikát
(C)  gympeľ, super                            (D)  chalúpka, nežný 

20. V ktorom z uvedených útvarov nie je potrebné členenie textu na úvod, jadro záver?
(A)  príhovor                                     (B)  statický opis         
(C)  reprodukcia                               (D)  prednáška 

21. Ktoré z uvedených diel je útvarom lyriky?
(A) Otcova roľa                                (B)  Vrabce a kohút
(C)  Kráľ tmy                                    (D)  Ežo Vlkolinský  

22. Hlaholika bola
(A)  prvým slovanským jazykom        (B)  prvou slovanskou rečou
(C)  prvým slovanským písmom         (D)  prvým slovenským spisovným jazykom 

23. Čím prispel Anton Bernolák k vývinu slovenského jazyka?
(A)  Preložil pôvodné latinské texty do spisovného jazyka.
(B)  Vytvoril spisovný jazyk na základe kultúrnej západoslovenčiny.
(C)  Vytvoril spisovný jazyk na základe stredoslovenského nárečia.
(D)  Prepracoval staroslovienčinu ako základ  spisovného jazyka. 

24. Ktoré z uvedených diel nenapísal  štúrovský básnik?
(A)  Nehaňte ľud môj                                         (B)  Jarná pieseň
(C)  Žltá ľalia                                                     (D)  Z úzkej izby 

25. V ktorom z uvedených diel sa autor pokúsil na základe romantického príbehu Martina stelesniť ideálne črty jednoduchého slovenského človeka?
(A)  Mor ho!                                     (B)  Likavský väzeň
(C)  Detvan                                      (D)  Smrť Jánošíkova 

26. Ktorá spisovateľka osobne spolupracovala so štúrovcami?
(A) Božena Němcová                        (B) Margita Figuli
(C) Charlotte Brontëová                    (D)  Klára Jarunková 

27. Dlhoročné napäté rodinné vzťahy v epose Ežo Vlkolinský prelomilo stretnutie
(A)  vnuka Benka so svojím starým otcom.
(B)  vnuka Benka so svojou starou mamou.
(C)  chlapca Benka so svojou matkou.
(D)  chlapca Benka so svojím otcom. 

28. Ktoré z uvedených diel napísal Martin Kukučín?
(A)  Ženský zákon                            (B)  Žliebky                
(C)  Do konca                                  (D)  Veľkou lyžicou 

29. Diela  Veľká a malá ryba, Tulipán a fialka
(A)  bájky                       (B)  báje                       (C)  balady                      (D)  poviedky 

30. Predstaviteľmi realizmu v slovenskej literatúre boli
(A)  Dobroslav Chrobák, František Švantner, a Ľudo Ondrejov.
(B)  Milo Urban, Jozef Cíger Hronský a Janko Silan.
(C)  Janko Kráľ, Ján Botto a Jozef Miloslav Hurban.
(D)  Pavol Országh Hviezdoslav, Jozef Gregor Tajovský a Martin Kukučín. 

31. Ktorá z uvedených charakteristík sa vzťahuje na povesť?
(A)  veľká epická forma pochádzajúca z antiky, ktorej témou je významná historická udalosť
(B)  kratšia epická báseň s pochmúrnym dejom a tragickým koncom
(C)  kratšie epické dielo, ktorého dej sa vzťahuje na určitú osobu, miesto a čas
(D)  kratší útvar, v ktorom sa autor pohotovo vyjadruje k aktuálnym problémom 

32.  Obratný, vytrvalý, rozhodný, udatne bojuje s prírodným živlom, nedopustí svoju porážku.
Uvedená charakteristika vystihuje
(A)  Paľka z novely Tulák.
(B)  rybára Santiaga z novely Starec a more.
(C)  Mira Kozáka z poviedky Titanic.
(D)  Homoľu z poviedky Zlaté hodinky

33. Ktorý z uvedených útvarov nepatrí do ľudovej slovesnosti?
(A) povesť                      (B)  bájka                     (C)  pranostika                    (D)  balada 

34.       Slnko mi sadlo na čelo.
Som ako rytier v pancieri.
Samý lesk sypem okolo.
Pridržte dievky, zástery. 

Aké jazykové umelecké prostriedky sú podčiarknuté v uvedenom úryvku?
(A)  personifikácia a metafora                              (B)  metafora a epiteton
(C)  personifikácia a metonymia                           (D)  metafora a prirovnanie 

35. Aký druh rýmu je použitý v ukážke otázky č. 34?
(A)  združený                                     (B)  prerývaný
(C)  striedavý                                    (D)  obkročný 

36. Opakovanie verša alebo skupiny veršov na konci každej strofy sa nazýva
(A)  refrén                                         (B)  repríza
(C)  variácie                                      (D)  gradácia
  

37.  Dielo Rozprával ten kapitán  je reportážou
(A)  o osídľovaní hraničného pásma po druhej svetovej vojne.
(B)  o udalostiach na strednom Slovensku počas druhej svetovej vojny.
(C)  o odstraňovaní následkov zemetrasenia na Slovensku v roku 1965.
(D)  o rozsiahlej ničivej povodni na Žitnom ostrove. 

38.  Ktorá z uvedených osobností stála pri zrode Slovenského národného divadla?
(A)  Ján Levoslav Bella                                        (B)  Martin Benka
(C)  Andrej Bagar                                                  (D)  Ladislav Chudík 

39. Premiérou sa nazýva
(A)  prvá verejná skúška divadelnej hry                (B)  prvé predstavenie divadelnej hry
(C)  sté predstavenie divadelnej hry                      (D)  posledné predstavenie divadelnej hry 

40. Názov diela, v ktorom autor sleduje výmenu názorov členov domácnosti na vyhlášku, ktorá zakazuje zneužívať okná je
(A)  Otvorené okná.                                           (B)  Zakázané ovocie
(C)  Okno do sveta                                             (D)  Absolútny zákaz 

  

Koniec testu

  home ] späť ]