SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Vyučujúci:

   Romanová Alena, PaedDr.
   Petriščáková Anna, Mgr.
   Semjonová Jana, Mgr.

Charakteristika predmetu: Koncepciu vyučovania slovenského jazyka (SJ) určujú základné princípy, ktoré sú odrazom spoločenských požiadaviek: princíp spojenia školy so životom a primeranosti ku stupňu intelektuálneho vývinu žiakov, princíp všestrannej výchovnosti a princíp vedeckosti.
       Vyučovanie SJ spája s vednou disciplínou (jazykovedou) predovšetkým zacielenosť na komunikatívnu funkciu jazyka. Ďalej vychádza z príbuzných vedných disciplín (filozofie, psychológie, psycholingvistiky, pedagogicky, teórie informácie a komunikácie atď.).
       Vyučovanie SJ zabezpečuje rovnaký podiel logickomyšlienkových a tvorivých komunikatívnych činností a poznatkov, činnosti sú rovnocenným štruktúrnym prvkom cieľa a obsahu ako poznatky, a to rovnocenne v písanej a hovorenej forme.
       Pri vyučovaní SJ sa uprednostňujú metódy samostatného racionálneho štúdia učebnicovej a doplnkovej literatúry (slovníky, gramatiky, encyklopédie) a metódy diskusie, a to ako základ pre všetky učebné predmety.
       Dôsledne sa dbá o rozvíjanie intelektovej, mravnej a citovej stránky osobnosti žiaka.

       Cieľom vyučovania literatúry je aktívne sa podieľať na intelektuálnom, citovom a mravnom rozvoji žiakov, tvorbe harmonicky rozvinutého človeka. Osvojené vedomosti, zručnosti a návyky by sa mali stať východiskom pre ďalšie vzdelávanie a sebavzdelávanie a základom pre aktívny celoživotný kontakt s literatúrou a umením.
       Základným prostriedkom realizácie tohto cieľa je literárno-umelecké dielo, jeho čítanie a interpretácia, ktorá je založená na pochopení významu textu, jeho zmyslu a vnútornom citovom prežívaní estetických a myšlienkových hodnôt, ktoré sú v diele obsiahnuté. Účinok výchovno-vzdelávacieho pôsobenia prostredníctvom literatúry a umenia by sa mal prejaviť pri utváraní plnohodnotného spôsobu života, voľbe správnej životnej cesty, orientácii vo vlastnom živote a jeho problémoch, sebarealizácii v demokratickej a humánnej spoločnosti.

Tematické plány:

1. ročník

Slovenský jazyk:

  1. Úvod do metód štúdia
  2. Všeobecné poučenie o slohu
  3. Lexikológia – náuka o slove
  4. Tvorenie slov
  5. Informácia a komunikácia
  6. Jazyk v pracovnej komunikácii
  7. Upevnenie a prehĺbenie vedomostí formou seminára
  8. Kontrolné slohové práce – písomné
    • Súkromný list
    • Informácia (referát) o systéme knižníc v meste, v okrese; o správnej štruktúre mesta, o systéme názvov ulíc, o štruktúre spoločenských organizácií, o systéme vyučovania v škole, o jazykových príspevkoch v rozhlase, tlači a televízii (za týždeň až za mesiac). Správa o činnosti triedy, záujmového krúžku, správa o kultúrnom, športovom a inom podujatí.
      Cvičné slohové práce
      Zápisnica zo schôdze. Vyhlásenie (program plánu práce, úradný list). Diskusný príspevok. Osnova referátu.
      Kontrolné diktáty v každom polroku jeden.
Literatúra:
  1. Úvod do štúdia literatúry
  2. Starovek
  3. Stredovek
  4. Humanizmus a renesancia
  5. Barok
  6. Klasicizmus
  7. Preromantizmus a romantizmus
  8. Opakovanie a systemizácia poznatkov
  9. Aktuálne problémy literárneho a kultúrneho života
  10. Úvod do čítania 2. ročníka
  11. Informatická výchova (priebežne)
  12. Odporúčané čítanie
    • Celkove 6 až 8 diel z preberaných období podľa výberu učiteľa a žiakov.

2. ročník

Slovenský jazyk:

  1. Opis a charakteristika
  2. Tvaroslovie
  3. Skladba
  4. Publistický štýl a jeho žánre
  5. Upevnenie a prehĺbenie učiva formou seminára
  6. Kontrolné slohové práce – písomné
    • Porovnávacia charakteristika (napr. literárnej postavy). Vlastná charakteristika. Umelecký opis. Kritika. Fejtón (alebo iný beletristický publicistický útvar).
      Cvičné slohové práce
      Porovnávací opis. Opis pracovného postupu. Rozšírená správa. Kritika. Osobný posudok. Životopis. Žiadosť. Beletristický publicistický útvar. Umelecký opis.
      Kontrolné diktáty v každom polroku jeden.
Literatúra:
  1. Pochopenie vývoja slovenskej, českej a svetovej literatúry od romantizmu k realizmu v nadväznosti na predchádzajúci literárny a umelecký vývin.
  2. Od romantizmu k realizmu
  3. Realizmus
  4. Literárna moderna
  5. Opakovanie a systematizácia poznatkov
  6. Aktuálna problémy literárneho a kultúrneho života
  7. Úvod do čítania 3. ročníka
  8. Informatická výchova (priebežne)
  9. Odporúčané čítanie
    • Celkove 6 až 8 diel z preberaných období podľa výberu učiteľa a žiakov.

3. ročník

Slovenský jazyk:

  1. Náučný štýl
  2. Výkladový slohový postup. Výklad
  3. Výkladový slohový postup. Úvaha
  4. Slovenčina a čeština
  5. Zvuková a grafická stránka jazyka
  6. Upevnenie a prehĺbenie učiva formou seminára
  7. Kontrolné slohové práce – písomné
    • Úvaha
      Projekt odbornej práce (pozorovania alebo výskumu). Správa o vykonaní pozorovania alebo výskumu. Výklad z literárnej problematiky (ako príprava na maturitnú skúšku).
      Cvičné slohové práce
      Recenzia niektorej učebnice alebo príručky, divadelného predstavenia, filmu, televíznej alebo rozhlasovej inscenácie.
Literatúra:
  1. Prehľad vývoja slovenskej a českej literatúry medzi dvoma svetovými vojnami v kontexte s vývojom svetovej literatúry. Kultúra a umenie medzi dvoma svetovými vojnami
  2. Svetová literatúra medzi dvoma svetovými vojnami
  3. Slovenská literatúra medzi dvoma svetovými vojnami
  4. Česká literatúra medzi dvoma svetovými vojnami
  5. Opakovanie a systemizácia poznatkov
  6. Aktuálne problémy literárneho a kultúrneho života
  7. Úvod do čítania 4. ročníka
  8. Informatická výchova (priebežne)
    • Celkove 6 až 8 diel z preberaných období podľa výberu učiteľa a žiakov.

4. ročník

Slovenský jazyk:

  1. Základy rétoriky. Rečnícky výcvik
  2. Rozprávanie ako útvar umeleckého štýlu
  3. Všeobecné poznatky o jazyku a systematizácia učiva
  4. Upevnenie a prehĺbenie učiva formou seminára k maturitnej skúške
    • Kontrolné slohové práce
      Rečnícky prejav; prednáška – ústna forma. Cvičná práca - rozprávanie alebo voľná téma (úvaha, referát, výklad, fejtón, umelecké rozprávanie).
      Cvičné práce
      Voľná téma (podľa žiakovho výberu). Umelecké rozprávanie.
Literatúra:
  1. Prehľad vývoja slovenskej a českej literatúry po roku 1945 v kontexte s vývojom svetovej literatúry. Umelecký obraz človeka a poetika jeho zobrazenia v literárnych obdobiach preberaných v 1. až 3. ročníku
  2. Svetová literatúra
  3. Slovenská literatúra
  4. Česká literatúra
  5. Z literárnokritického myslenia povojnovej doby a súčasná literárna kritika
  6. Opakovanie a systemizácia poznatkov
  7. Aktuálne problémy literatúry a kultúry
  8. Informatická výchova (priebežne)
  9. Odporúčané čítanie
    • Celkove 6 až 8 diel z preberaných období podľa výberu učiteľa a žiakov.

Súbory na stiahnutie:
Hodnotenie uvahy
Hodnotenie charakterisktiky osoby
Hodnotenie vykladu
Hodnotenie rozpravania
























Vyučujúci  ::   Charakteristika premetu  ::   Tematické plány (osnovy)  ::   Súbory na stiahnutie  ::   Užitočné linky