STROJÁRSKA KONŠTRUKCIA

(0 - 5 - 4 - 4)

Vyučujúci:

   Kováč Jozef, Ing.
   Sekerák Michal, Ing.

Charakteristika predmetu: Vyučovací predmet strojárska konštrukcia je predmet, ktorý v sebe spája a rozvíja poznatky z oblasti matematiky, mechaniky, strojárskej technológie a výpočtovej techniky. Ďalej rozvíja priestorovú predstavivosť, ktorú študenti získali v predmete technické kreslenie. Oboznamujú a učia sa pracovať s technickou literatúrou a normami. Poskytuje vedomosti a zručnosti z oblasti návrhu a konštrukcie strojových súčiastok, podskupín a funkčných celkov strojov s dôrazom na metodiku konštruovania. Poňatie predmetu vedie k rozvoju technického a ekonomického myslenia a zdôrazňuje aktívnu ochranu životného prostredia.
       Cieľom predmetu strojárska konštrukcia je dať študentom spolu s ostatnými odbornými predmetmi dobré predpoklady pre ich zaradenie v konštrukcii, technológii a vo výrobnej pre-vádzke. Výchovno-vzdelávacie ciele predmetu spočívajú vo vytváraní zmyslu pre správne technické riešenie, jeho účelnosť, technologickosť, ekonomickosť a ekologickosť, vedú k správnemu vzťahu k učeniu, sebavzdelávaniu a budúcemu povolaniu.
       Predmet strojárska konštrukcia tvorí jadro odborného vzdelania a súčasne aj základ od-bornej kvalifikácie stredne technicko hospodárskeho pracovníka v oblasti konštrukčných činností. Pre činnosť projektovania strojných zariadení a návrhu ich častí dáva vyučovací predmet študentom potrebné komplexné vedomosti v oblasti strojárskej konštrukcie.
       Cieľom je poznať účel a funkcie strojových súčiastok a funkčných celkov, vedieť vypočítať a navrhnúť strojové súčiastky a funkčné celky a vedieť vyhotoviť výkresovú doku-mentáciu i s použitím výpočtovej techniky, poznať fyzikálne princípy, funkcie a pracovné charakteristiky jednotlivých strojov a vplyv ich prevádzky na životné prostredie. Poznať predpisy pre bezpečnosť práce v súvislosti s prevádzkou strojov.
       V predmete strojárska konštrukcia sa študenti naučia zhotovovať výkresovú dokumentáciu pre súčiastky so zreteľom na správnu voľbu materiálu a výkresovú dokumentáciu funkčných celkov klasickými prostriedkami a prostriedkami výpočtovej techniky, vedieť používať prostriedky výpočtovej techniky pri riešení zadaných úloh a na získavanie informácií. Ve-dieť konštruovať bežné strojové súčiastky a jednoduché funkčné celky pri rešpektovaní technologických, ekonomických, ekologických, estetických a bezpečnostných hľadísk. Ve-dieť sa orientovať v odbornej literatúre a normách STN a ISO.
       Obsah predmetu strojárska konštrukcia predstavuje pohľad na jednotlivé strojové súčiastky, jednoduché funkčné celky a vybrané strojové zariadenia podľa odborného zaradenia, na zásady konštruovania a ďalej na prehĺbenie a uplatnenie znalostí fyzikálnych princípov, funkcií a vlastností strojov a ich použitie v prevádzke. V každom ročníku je rezervovaných desať hodín ako špecifické učivo pre odborné zameranie a požiadavky regiónu.
       Vyučovanie strojárskej konštrukcie je vhodné realizovať v odborných učebniach. Konštrukčné cvičenia odporúčame podľa možností školy realizovať v rysovniach alebo výpočtových laboratóriách, pričom je vhodné deliť triedu na skupiny v zmysle smerníc MŠ SR. V súvislosti s cieľmi predmetu sa vo vyučovaní uplatňujú metódy a formy individuálnej, sku-pinovej i frontálnej práce žiakov, metódy problémového vyučovania s etapovým utváraním rozumových operácii. Žiakov je treba viesť k aktívnemu využívaniu noriem, odbornej litera-túry, časopisov a výpočtovej techniky. Je treba realizovať diferencovaný prístup k žiakom. Pre posilnenie motivácie žiakov a medzipredmetových väzieb sa doporučuje zaradiť exkurzie.
       Plánovaných je šesť jednoduchých grafických prác. Podmienkou klasifikácie žiaka je odovzdanie všetkých plánovaných cvičení počas školského roku. Rozpis učiva predpokladá, že učiteľ v rámci predmetovej komisie tvorivo rozpracuje konkrétne ciele a obsah vo svojom tematickom pláne.

Tematické plány:

2. ročník
(5 hodiny týždenne, spolu 170 hodín, z toho 2 hodiny cvičení, spolu 68 hodín cvičení)

TEÓRIA:

  1. Úvod
    • Ciele predmetu, spôsoby práce, materiálne prostriedky, význam normalizá-cie a používanie noriem STN a ISO
  2. Spoje a spojovacie súčiastky
    • Skrutkové spoje
      • Základné druhy skrutkových spojov ( skrutky, matice, podložky, závlačky, poistky, materiál skrutiek a matíc)
      • Druhy závitov, tolerancie a lícovanie závitov
      • Silové pomery na skrutkovom spoji, samosvornosť skrutiek, uťa-hovací moment a pevnostný výpočet skrutkového spoja
      • Montáž a demontáž skrutkových spojov, údržba a renovácia závitov
    • Kolíkové a čapové spoje
      • Kolíky a kolíkové spoje
      • Čapy a čapové spoje
    • Spojenie hriadeľa s nábojom
      • Spoje s tvarovým stykom - perové, drážkové a polygonické spoje
      • Predpäté spoje s tvarovým stykom - klinové spoje
      • Spoje so silovým stykom - zverné spoje, spoje s upínacími krúžkami, tlakové spoje
    • Spoje s materiálovým stykom
      • Zvárané spoje
      • Spájkované spoje
      • Lepené a tmelené spoje
    • Nitované spoje
    • Pružné spoje
  3. Strojové súčiastky a časti strojov umožňujúce pohyb
    • Hriadele a čapy
      • Princíp, účel, použitie a rozdelenie hriadeľov, hriadeľové čapy, nosné hriadele - ich výpočet
      • Hybné hriadele - výpočet
      • Konštrukcia hriadeľov - tvarovanie, duté, ohybné hriadele, kritické otáčky
    • Uloženia
      • Ložiská - princíp, účel, použitie a rozdelenie
      • Klzné ložiská
      • Valivé ložiská
      • Mazanie ložísk
      • Utesňovanie ložiskového priestoru (možný zdroj znečistenia povrchových vôd)
      • Montáž, demontáž a údržba ložísk
  4. Špecifické učivo
  5. Opakovanie - didaktický test
    • v každom polroku 2 hodiny

CVIČENIA:
  1. Metodika konštruovania
  2. Rozkresľovanie zostáv
  3. Návrh a konštrukcia skrutkového spoja
  4. Návrh a konštrukcia spojenia hriadeľa s náboja
  5. Návrh spoja s materiálovým stykom
  6. Návrh a výpočet pružného
  7. Návrh a konštrukcia nosného hriadeľa
  8. Posúdenie úrovne práce

3. ročník
(4 hodiny týždenne, spolu 136 hodín, z toho 2 hodiny cvičení, spolu 68 hodín cvičení)

TEÓRIA:

  1. Úvod
  2. Hriadeľové spojky
    • Princíp, účel, použitie a rozdelenie
    • Neovládané spojky (rozdelenie jednotlivých druhov a výpočet)
    • Mechanicky ovládané spojky
    • Hydraulické a elektrické spojky
  3. Brzdy
    • Princíp, účel, použitie a rozdelenie
    • Čeľusťové, pásové a špeciálne brzdy
  4. Prevody
    • Mechanické prevody, rozdelenie, prevodový pomer
    • Trecie prevody
    • Remeňové prevody
    • Reťazové prevody
    • Prevody ozubenými remeňmi, variátory
    • Prevody ozubenými kolesami
      • Charakteristika, druhy, základné pojmy, základy teórie ozubenia
      • Čelné súkolesie s priamymi zubami - základný profil, N kolesá, výpočet rozmerov ozubených kolies
      • Podrezanie zubov, posunutie profilu, súkolesie
      • Čelné súkolesie so šikmými zubami
      • Konštrukcia a materiály ozubených kolies
      • Silové pomery a metodika výpočtu únosnosti ozubených kolies
      • Kužeľové súkolesie, skrutkové súkolesie, závitovkové súkolesie, planétové prevody
      • Prevodovky, prevádzka a údržba prevodov ozubenými kolesami
  5. Mechanizmy pre transformáciu pohybu
    • Princíp, účel použitie, rozdelenie
    • Skrutkové a klinové mechanizmy
    • Pákové a kĺbové mechanizmy
    • Kľukové mechanizmy
    • Kulisové mechanizmy
    • Vačkové mechanizmy
    • Mechanizmy s prerušovaným pohybom
  6. Špecifické učivo
  7. Opakovanie - didaktický test
    • v každom polroku 2 hodiny

CVIČENIA:
  1. Úvod - metodika konštruovania
  2. Návrh a konštrukcia uloženia hybného hriadeľa
  3. Návrh spojky
  4. Návrh remeňového (reťazového) prevodu
  5. Návrh čelného súkolesia
  6. Posúdenie prác - vyhodnotenie cvičení

4. ročník
(4 hodiny týždenne, spolu 120 hodín, z toho 2 hodiny cvičení, spolu 60 hodín cvičení)

TEÓRIA:

  1. Úvod
  2. Tekutinové mechanizmy
    • Rozdelenie, základné pojmy
    • Hydrostatické mechanizmy
      • Funkčná schéma hydrostatického mechanizmu
      • Hydrogenerátory, hydromotory, riadiace prvky, pomocné zariadenia, kvapaliny
      • Obvody hydrostatických mechanizmov
      • Hydrodynamické mechanizmy
      • Pneumatické mechanizmy
  3. Zdvíhacie a dopravné stroje
    • Zdviháky
    • Kladkostroje
    • Žeriavy
    • Výťahy
    • Dopravníky
    • Malé mechanizačné prostriedky
  4. Piestové stroje
    • Piestové čerpadlá
    • Piestové kompresory
    • Spaľovacie motory
  5. Lopatkové stroje
    • Charakteristika lopatkový strojov, rýchlostné pomery
    • Odstredivé čerpadlá
    • Ventilátory, dúchadlá, kompresory
    • Vodné turbíny, vodné diela
    • Parné turbíny, tepelné elektrárne
    • Spaľovacie turbíny
  6. Parné generátory
    • Parné kotle s príslušenstvom, spôsoby ochrany ovzdušia (vznik kyslého dažďa)
    • Jadrové reaktory, racionálne využívanie prírodných zdrojov, obnoviteľné a neobnoviteľné prírodné zdroje
  7. Technická úprava prostredia
    • Vykurovanie, šetrenie energie
    • Vetranie, klimatizácia, sušenie
    • Strojné chladenie, porušovanie ozónovej vrstvy freónmi
    • Vodovody, plynovody, kanalizácia, čistenie odpadových vôd
  8. Špecifické učivo
  9. Opakovanie - didaktický test
    • v každom polroku 2 hodiny

CVIČENIA:
  1. Úvod - metodika konštruovania
  2. Návrh a konštrukcia mechanizmu na transformáciu pohybu
  3. Návrh tekutinového mechanizmu
  4. Návrh zdvíhacieho mechanizmu
  5. Racionalizácia konštrukčných prác
  6. Posúdenie prác - vyhodnotenie cvičení

Súbory na stiahnutie:
Momentálne nie je k dispozícii žiadny súbor



























Vyučujúci  ::   Charakteristika premetu  ::   Tematické plány (osnovy)  ::   Súbory na stiahnutie  ::   Užitočné linky