STROJÁRSKA KONŠTRUKCIA
(0 - 5 - 4 - 4)
Vyučujúci:
Kováč Jozef, Ing.
Sekerák Michal, Ing.
Charakteristika predmetu: Vyučovací predmet strojárska konštrukcia je predmet, ktorý v sebe spája a rozvíja poznatky z oblasti matematiky, mechaniky, strojárskej technológie a výpočtovej techniky. Ďalej rozvíja priestorovú predstavivosť, ktorú študenti získali v predmete technické kreslenie. Oboznamujú a učia sa pracovať s technickou literatúrou a normami. Poskytuje vedomosti a zručnosti z oblasti návrhu a konštrukcie strojových súčiastok, podskupín a funkčných celkov strojov s dôrazom na metodiku konštruovania. Poňatie predmetu vedie k rozvoju technického a ekonomického myslenia a zdôrazňuje aktívnu ochranu životného prostredia.
Cieľom predmetu strojárska konštrukcia je dať študentom spolu s ostatnými odbornými predmetmi dobré predpoklady pre ich zaradenie v konštrukcii, technológii a vo výrobnej pre-vádzke. Výchovno-vzdelávacie ciele predmetu spočívajú vo vytváraní zmyslu pre správne technické riešenie, jeho účelnosť, technologickosť, ekonomickosť a ekologickosť, vedú k správnemu vzťahu k učeniu, sebavzdelávaniu a budúcemu povolaniu.
Predmet strojárska konštrukcia tvorí jadro odborného vzdelania a súčasne aj základ od-bornej kvalifikácie stredne technicko hospodárskeho pracovníka v oblasti konštrukčných činností. Pre činnosť projektovania strojných zariadení a návrhu ich častí dáva vyučovací predmet študentom potrebné komplexné vedomosti v oblasti strojárskej konštrukcie.
Cieľom je poznať účel a funkcie strojových súčiastok a funkčných celkov, vedieť vypočítať a navrhnúť strojové súčiastky a funkčné celky a vedieť vyhotoviť výkresovú doku-mentáciu i s použitím výpočtovej techniky, poznať fyzikálne princípy, funkcie a pracovné charakteristiky jednotlivých strojov a vplyv ich prevádzky na životné prostredie. Poznať predpisy pre bezpečnosť práce v súvislosti s prevádzkou strojov.
V predmete strojárska konštrukcia sa študenti naučia zhotovovať výkresovú dokumentáciu pre súčiastky so zreteľom na správnu voľbu materiálu a výkresovú dokumentáciu funkčných celkov klasickými prostriedkami a prostriedkami výpočtovej techniky, vedieť používať prostriedky výpočtovej techniky pri riešení zadaných úloh a na získavanie informácií. Ve-dieť konštruovať bežné strojové súčiastky a jednoduché funkčné celky pri rešpektovaní technologických, ekonomických, ekologických, estetických a bezpečnostných hľadísk. Ve-dieť sa orientovať v odbornej literatúre a normách STN a ISO.
Obsah predmetu strojárska konštrukcia predstavuje pohľad na jednotlivé strojové súčiastky, jednoduché funkčné celky a vybrané strojové zariadenia podľa odborného zaradenia, na zásady konštruovania a ďalej na prehĺbenie a uplatnenie znalostí fyzikálnych princípov, funkcií a vlastností strojov a ich použitie v prevádzke. V každom ročníku je rezervovaných desať hodín ako špecifické učivo pre odborné zameranie a požiadavky regiónu.
Vyučovanie strojárskej konštrukcie je vhodné realizovať v odborných učebniach. Konštrukčné cvičenia odporúčame podľa možností školy realizovať v rysovniach alebo výpočtových laboratóriách, pričom je vhodné deliť triedu na skupiny v zmysle smerníc MŠ SR. V súvislosti s cieľmi predmetu sa vo vyučovaní uplatňujú metódy a formy individuálnej, sku-pinovej i frontálnej práce žiakov, metódy problémového vyučovania s etapovým utváraním rozumových operácii. Žiakov je treba viesť k aktívnemu využívaniu noriem, odbornej litera-túry, časopisov a výpočtovej techniky. Je treba realizovať diferencovaný prístup k žiakom. Pre posilnenie motivácie žiakov a medzipredmetových väzieb sa doporučuje zaradiť exkurzie.
Plánovaných je šesť jednoduchých grafických prác. Podmienkou klasifikácie žiaka je odovzdanie všetkých plánovaných cvičení počas školského roku. Rozpis učiva predpokladá, že učiteľ v rámci predmetovej komisie tvorivo rozpracuje konkrétne ciele a obsah vo svojom tematickom pláne.
Tematické plány:
2. ročník
(5 hodiny týždenne, spolu 170 hodín, z toho 2 hodiny cvičení, spolu 68 hodín cvičení)
TEÓRIA:
- Úvod
- Ciele predmetu, spôsoby práce, materiálne prostriedky, význam normalizá-cie a používanie noriem STN a ISO
- Spoje a spojovacie súčiastky
- Skrutkové spoje
- Základné druhy skrutkových spojov ( skrutky, matice, podložky, závlačky, poistky, materiál skrutiek a matíc)
- Druhy závitov, tolerancie a lícovanie závitov
- Silové pomery na skrutkovom spoji, samosvornosť skrutiek, uťa-hovací moment a pevnostný výpočet skrutkového spoja
- Montáž a demontáž skrutkových spojov, údržba a renovácia závitov
- Kolíkové a čapové spoje
- Kolíky a kolíkové spoje
- Čapy a čapové spoje
- Spojenie hriadeľa s nábojom
- Spoje s tvarovým stykom - perové, drážkové a polygonické spoje
- Predpäté spoje s tvarovým stykom - klinové spoje
- Spoje so silovým stykom - zverné spoje, spoje s upínacími krúžkami, tlakové spoje
- Spoje s materiálovým stykom
- Zvárané spoje
- Spájkované spoje
- Lepené a tmelené spoje
- Nitované spoje
- Pružné spoje
- Strojové súčiastky a časti strojov umožňujúce pohyb
- Hriadele a čapy
- Princíp, účel, použitie a rozdelenie hriadeľov, hriadeľové čapy, nosné hriadele - ich výpočet
- Hybné hriadele - výpočet
- Konštrukcia hriadeľov - tvarovanie, duté, ohybné hriadele, kritické otáčky
- Uloženia
- Ložiská - princíp, účel, použitie a rozdelenie
- Klzné ložiská
- Valivé ložiská
- Mazanie ložísk
- Utesňovanie ložiskového priestoru (možný zdroj znečistenia povrchových vôd)
- Montáž, demontáž a údržba ložísk
- Špecifické učivo
- Opakovanie - didaktický test
- v každom polroku 2 hodiny
CVIČENIA:
- Metodika konštruovania
- Rozkresľovanie zostáv
- Návrh a konštrukcia skrutkového spoja
- Návrh a konštrukcia spojenia hriadeľa s náboja
- Návrh spoja s materiálovým stykom
- Návrh a výpočet pružného
- Návrh a konštrukcia nosného hriadeľa
- Posúdenie úrovne práce
3. ročník
(4 hodiny týždenne, spolu 136 hodín, z toho 2 hodiny cvičení, spolu 68 hodín cvičení)
TEÓRIA:
- Úvod
- Hriadeľové spojky
- Princíp, účel, použitie a rozdelenie
- Neovládané spojky (rozdelenie jednotlivých druhov a výpočet)
- Mechanicky ovládané spojky
- Hydraulické a elektrické spojky
- Brzdy
- Princíp, účel, použitie a rozdelenie
- Čeľusťové, pásové a špeciálne brzdy
- Prevody
- Mechanické prevody, rozdelenie, prevodový pomer
- Trecie prevody
- Remeňové prevody
- Reťazové prevody
- Prevody ozubenými remeňmi, variátory
- Prevody ozubenými kolesami
- Charakteristika, druhy, základné pojmy, základy teórie ozubenia
- Čelné súkolesie s priamymi zubami - základný profil, N kolesá, výpočet rozmerov ozubených kolies
- Podrezanie zubov, posunutie profilu, súkolesie
- Čelné súkolesie so šikmými zubami
- Konštrukcia a materiály ozubených kolies
- Silové pomery a metodika výpočtu únosnosti ozubených kolies
- Kužeľové súkolesie, skrutkové súkolesie, závitovkové súkolesie, planétové prevody
- Prevodovky, prevádzka a údržba prevodov ozubenými kolesami
- Mechanizmy pre transformáciu pohybu
- Princíp, účel použitie, rozdelenie
- Skrutkové a klinové mechanizmy
- Pákové a kĺbové mechanizmy
- Kľukové mechanizmy
- Kulisové mechanizmy
- Vačkové mechanizmy
- Mechanizmy s prerušovaným pohybom
- Špecifické učivo
- Opakovanie - didaktický test
- v každom polroku 2 hodiny
CVIČENIA:
- Úvod - metodika konštruovania
- Návrh a konštrukcia uloženia hybného hriadeľa
- Návrh spojky
- Návrh remeňového (reťazového) prevodu
- Návrh čelného súkolesia
- Posúdenie prác - vyhodnotenie cvičení
4. ročník
(4 hodiny týždenne, spolu 120 hodín, z toho 2 hodiny cvičení, spolu 60 hodín cvičení)
TEÓRIA:
- Úvod
- Tekutinové mechanizmy
- Rozdelenie, základné pojmy
- Hydrostatické mechanizmy
- Funkčná schéma hydrostatického mechanizmu
- Hydrogenerátory, hydromotory, riadiace prvky, pomocné zariadenia, kvapaliny
- Obvody hydrostatických mechanizmov
- Hydrodynamické mechanizmy
- Pneumatické mechanizmy
- Zdvíhacie a dopravné stroje
- Zdviháky
- Kladkostroje
- Žeriavy
- Výťahy
- Dopravníky
- Malé mechanizačné prostriedky
- Piestové stroje
- Piestové čerpadlá
- Piestové kompresory
- Spaľovacie motory
- Lopatkové stroje
- Charakteristika lopatkový strojov, rýchlostné pomery
- Odstredivé čerpadlá
- Ventilátory, dúchadlá, kompresory
- Vodné turbíny, vodné diela
- Parné turbíny, tepelné elektrárne
- Spaľovacie turbíny
- Parné generátory
- Parné kotle s príslušenstvom, spôsoby ochrany ovzdušia (vznik kyslého dažďa)
- Jadrové reaktory, racionálne využívanie prírodných zdrojov, obnoviteľné a neobnoviteľné prírodné zdroje
- Technická úprava prostredia
- Vykurovanie, šetrenie energie
- Vetranie, klimatizácia, sušenie
- Strojné chladenie, porušovanie ozónovej vrstvy freónmi
- Vodovody, plynovody, kanalizácia, čistenie odpadových vôd
- Špecifické učivo
- Opakovanie - didaktický test
- v každom polroku 2 hodiny
CVIČENIA:
- Úvod - metodika konštruovania
- Návrh a konštrukcia mechanizmu na transformáciu pohybu
- Návrh tekutinového mechanizmu
- Návrh zdvíhacieho mechanizmu
- Racionalizácia konštrukčných prác
- Posúdenie prác - vyhodnotenie cvičení
Súbory na stiahnutie:
Momentálne nie je k dispozícii žiadny súbor
|